Najnowsze artykuły

Co robić gdy małe dziecko ma grypę...

Grypa żołądkowa to przypadłość, która prędzej czy później dotknie niemal każde dziecko. Powszechności tego schorzenia sprzyja fakt, że bardzo...

Czytaj Więcej

Zdrowie jelita a układ odpornościowy

Czym zajmują się jelita? Każdy bez wahania odpowie, że to element układu trawiennego. Jednak jak się okazuje, jelita pełnią w naszym organizmie o wiele ważniejszą funkcję. Dlatego tak ważne jest, by były zdrowe i prawidłowo funkcjonowały.
Oczywiście funkcje trawienne są w przypadku jelit pierwszoplanowe. Jak się jednak okazuje, jelita mają w naszym organizmie o e wiele ważniejszą rolę do odegrania. Nie bez powodu są niekiedy nazywane „drugim mózgiem”. Od zdrowia naszych jelit zależy tez wiele z odczuwanych przez nas emocji – i w drugą stronę, emocje mają niebagatelny wpływ na to, jak jelita pracują. Udowodniono nawet związek prawidłowej pracy jelit z poziomem agresji.

Jednak to, co jest najważniejsze, to związek zdrowia jelit i ich prawidłowego funkcjonowania z układem odpornościowym. Choć powszechne wiadomo, jak dieta jest ważna dla odporności organizmu, mało kto wie, że aż osiemdziesiąt procent komórek odpowiedzialnych za funkcje immunologiczne znajduje się w jelitach. Chodzi tu przede wszystkim o rodziny bakterii Lactobacillus i Bifidobacterium. Jaka jest ich funkcja/ Ich zadaniem jest walka ze szkodliwymi drobnoustrojami. A tych w strawionym pożywieniu nie brakuje. To, co zjadamy, w procesie trawienia staje się znakomitą pożywką dla grzybów i bakterii, mogą też działać tam pasożyty. Zdrowa flora bakteryjna w jelitach, silna i prawidłowo funkcjonująca stanowi najlepszą barierę dla ataku tych szkodliwych czynników na nasz organizm.

Nieprzypadkowo po kuracji antybiotykami, gdy flora bakteryjna w układzie pokarmowym jest nadwątlona jesteśmy bardziej podatni na przykład na grzybice, ale też zakażenia wirusami i bakteriami. Wyjałowiony układ pokarmowy nie chroni naszego organizmu należycie.

Uwaga: choć niewątpliwie bardzo ważne jest dbanie o higienę (jeśli nie myjemy rak prze posiłkiem lawinowo rośnie liczba wprowadzonych do organizmu patogenów) i jakość oraz świeżość spożywanego jedzenia, nie ma takiej możliwości, by w stu procentach uchronić się przed wprowadzeniem do naszego organizmu szkodliwych czynników. Dlatego to, co możemy zrobić dla naszej odporności, to dbać o to, by jelita były zdrowe, prawidłowo funkcjonowały i miały dobrze rozwiniętą florę bakteryjną.

Jak dbać o zdrowie jelit?
Jak wspierać jelita, by jak najlepiej chroniły nasz organizm i wzmacniały naszą odporność? Bardzo ważne jest dbanie o dobrą florę bakteryjną. W tym celu należy zadbać o to, by w naszej codziennej diecie pojawiały się tak zwane naturalne probiotyki. Ich znakomitym źródłem są różnego rodzaju kiszonki – zarówno swojska kiszona kapusta i ogórki, jak i te bardziej egzotyczne. Dziś kiszonki są szalenie modne i w internecie znajdziemy bez trudu dziesiątki interesujących przepisów. Warto tez pamiętać, że silną dawkę probiotyków dostarczymy sobie, pijąc sok z kiszonej kapusty czy zakwas z buraków. Kolejnym ważnym źródłem wzmocnienia dla flory bakteryjnej w jelitach jest nabiał, taki jak kefir, jogurt naturalny czy maślanka.

Włączając te produkty do codziennego jadłospisu, dbamy o zdrowie naszych jelit. W okresach wzmożonych chorób oraz spadku odporności możemy dodatkowo wspierać się suplementami diety, które zawierają probiotyki. Obowiązkowo należy po nie sięgać w czasie kuracji antybiotykowej, gdy pełnią funkcję osłonową oraz po niej, by odbudować florę bakteryjną którą antybiotyki niszczą. Oczywiście należy pamiętać, że suplementy diety w formie kapsułek czy kropli są uzupełnieniem, ale nie mogą zstąpić zdrowej i zróżnicowanej diety.