Najnowsze artykuły

Dysbioza jelit u noworodków

Zdrowe jelita to podstawa prawidłowego funkcjonowania organizmu i dobrego samopoczucia. O kondycję przewodu pokarmowego należy dbać od pierwszych dni...

Czytaj Więcej

Zdrowie jelita a układ odpornościowy

Czym zajmują się jelita? Każdy bez wahania odpowie, że to element układu trawiennego. Jednak jak się okazuje, jelita pełnią w naszym organizmie o wiele ważniejszą funkcję. Dlatego tak ważne jest, by były zdrowe i prawidłowo funkcjonowały.
Oczywiście funkcje trawienne są w przypadku jelit pierwszoplanowe. Jak się jednak okazuje, jelita mają w naszym organizmie o e wiele ważniejszą rolę do odegrania. Nie bez powodu są niekiedy nazywane „drugim mózgiem”. Od zdrowia naszych jelit zależy tez wiele z odczuwanych przez nas emocji – i w drugą stronę, emocje mają niebagatelny wpływ na to, jak jelita pracują. Udowodniono nawet związek prawidłowej pracy jelit z poziomem agresji.

Jednak to, co jest najważniejsze, to związek zdrowia jelit i ich prawidłowego funkcjonowania z układem odpornościowym. Choć powszechne wiadomo, jak dieta jest ważna dla odporności organizmu, mało kto wie, że aż osiemdziesiąt procent komórek odpowiedzialnych za funkcje immunologiczne znajduje się w jelitach. Chodzi tu przede wszystkim o rodziny bakterii Lactobacillus i Bifidobacterium. Jaka jest ich funkcja/ Ich zadaniem jest walka ze szkodliwymi drobnoustrojami. A tych w strawionym pożywieniu nie brakuje. To, co zjadamy, w procesie trawienia staje się znakomitą pożywką dla grzybów i bakterii, mogą też działać tam pasożyty. Zdrowa flora bakteryjna w jelitach, silna i prawidłowo funkcjonująca stanowi najlepszą barierę dla ataku tych szkodliwych czynników na nasz organizm.

Nieprzypadkowo po kuracji antybiotykami, gdy flora bakteryjna w układzie pokarmowym jest nadwątlona jesteśmy bardziej podatni na przykład na grzybice, ale też zakażenia wirusami i bakteriami. Wyjałowiony układ pokarmowy nie chroni naszego organizmu należycie.

Uwaga: choć niewątpliwie bardzo ważne jest dbanie o higienę (jeśli nie myjemy rak prze posiłkiem lawinowo rośnie liczba wprowadzonych do organizmu patogenów) i jakość oraz świeżość spożywanego jedzenia, nie ma takiej możliwości, by w stu procentach uchronić się przed wprowadzeniem do naszego organizmu szkodliwych czynników. Dlatego to, co możemy zrobić dla naszej odporności, to dbać o to, by jelita były zdrowe, prawidłowo funkcjonowały i miały dobrze rozwiniętą florę bakteryjną.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej o zdrowych jelitach - https://biogaia.pl/probiotyki/zdrowe-jelita-a-uklad-odpornosciowy/

Jak dbać o zdrowie jelit?
Jak wspierać jelita, by jak najlepiej chroniły nasz organizm i wzmacniały naszą odporność? Bardzo ważne jest dbanie o dobrą florę bakteryjną. W tym celu należy zadbać o to, by w naszej codziennej diecie pojawiały się tak zwane naturalne probiotyki. Ich znakomitym źródłem są różnego rodzaju kiszonki – zarówno swojska kiszona kapusta i ogórki, jak i te bardziej egzotyczne. Dziś kiszonki są szalenie modne i w internecie znajdziemy bez trudu dziesiątki interesujących przepisów. Warto tez pamiętać, że silną dawkę probiotyków dostarczymy sobie, pijąc sok z kiszonej kapusty czy zakwas z buraków. Kolejnym ważnym źródłem wzmocnienia dla flory bakteryjnej w jelitach jest nabiał, taki jak kefir, jogurt naturalny czy maślanka.

Włączając te produkty do codziennego jadłospisu, dbamy o zdrowie naszych jelit. W okresach wzmożonych chorób oraz spadku odporności możemy dodatkowo wspierać się suplementami diety, które zawierają probiotyki. Obowiązkowo należy po nie sięgać w czasie kuracji antybiotykowej, gdy pełnią funkcję osłonową oraz po niej, by odbudować florę bakteryjną którą antybiotyki niszczą. Oczywiście należy pamiętać, że suplementy diety w formie kapsułek czy kropli są uzupełnieniem, ale nie mogą zstąpić zdrowej i zróżnicowanej diety.