Najnowsze artykuły

Nieswoiste zapalenie jelit u dzieci- co to...

Zapalenia nieswoiste, pojawiające się bez istotnej, sprecyzowanej przyczyny, to choroby zapalne jelit, takie jak wrzodziejące zapalenie jelita grubego...

Czytaj Więcej

Jak wzmocnić odporność organizmu dziecka podczas zimy

​Jesień i zima to czas, kiedy ryzyko złapania infekcji jest bardzo duże. Nie omija to też dzieci. Katar, kaszel, ciągłe przeziębienia, a nawet poważniejsze choroby, takie jak grypa – z tym zmaga się niejedna rodzina z małymi dziećmi. Jak temu zapobiegać? Podpowiadamy, jak dbać o odporność dziecka podczas zimy, żeby liczba infekcji była mniejsza.
Katar i kaszel to coś, co towarzyszy nam jesienią i zimą bardzo często. Dlaczego tak się dzieje? Zaczynają się temperatury, w których wirusy- a to one odpowiadają za większość infekcji – czują się świetnie. Jednocześnie aura nie sprzyja częstym spacerom, a brak aktywności fizycznej źle wpływa na odporność organizmu. Dodajmy do tego brak słońca, co obniża poziom witaminy D w organizmie, odpowiedzialną między innymi za pracę układu immunologicznego i mam powód, dlaczego tak łatwo łapiemy przeziębienia a nawet grypę.

Jak wzmocnić odporność podczas zimy?

Jeśli jednak wiemy, jakie mechanizmy stoją za spadkiem odporności, możemy podjąć działania, które wzmocnią nasz system immunologiczny w tym trudnym okresie. Co zrobić, by zimą nie chorować/ Naturalne sposoby na poprawę odporności dziecka (ale też i dorosłego) podczas zimy to przede wszystkim dbałość o odpowiedni tryb życia. Fundamentem jest prawidłowo zbilansowana dieta, bogata w witaminy i składniki odżywcze. Nie może w niej zabraknąć bogactwa warzyw i owoców, kasz i produktów pełnoziarnistych, a także zdrowego tłuszczu. Olejny element dbania o odporność to odpowiednia dawka snu każdej doby, a także regularna aktywność fizyczna, przy czym najcenniejszy jest ruch na świeżym powietrzu i w kontakcie z natura, a także w różnych warunkach atmosferycznych, bo to hartuje organizm.

Czym różni się grypa od przeziębienia?

Przeziębienie to lekka infekcja, natomiast grypa jest choroba znacznie poważniejszą. Część symptomów jest jednak podobna i sporo osób ma problemy z odróżnieniem przeziębienia od grypy. Objawy grypy, które są dla niej charakterystyczne to przede wszystkim wysoka gorączka, dreszcze oraz ból mięśni, który bardzo rzadko występuje podczas przeziębienia. Przeziębienie rozwija się też powoli – często przez kilka dni mamy katar, z czasem dołącza kaszel i infekcja rozwija się. Jeśli jednak nagle zaczynamy czuć się źle, pojawia się gorączka, kaszel i katar, a do tego bolą nas mięsnie, nie ma wątpliwości – to raczej grypa. Ile trwa? Grypa zwykle trwa dłużej niż przeziębienie, może też mieć dodatkowe powikłania po chorobie. Zdecydowanie dłużej wracamy do zdrowia po grypie niż po zwykłym przeziębieniu.

Jak dbać o odporność podczas grypy?

Choroba taka jak grypa to poważne wyzwanie dla układu immunologicznego. Walka z patogenami nadwyręża mechanizmy obronne i sprawia, że po infekcji nasza odporność jest niższa, przez co jesteśmy narażeni na kolejne choroby. Dlatego bardzo ważne jest, żeby podczas grypy dbać o odporność. Jak to zrobić? Przede wszystkim należy dbać o zdrową dietę, bogatą w takie składniki, jak działające przeciwzapalnie miód i czosnek, kiszonki będące źródłem naturalnych probiotyków czy antyseptycznie działające przyprawy: chili i kurkuma. W diecie nie może zabraknąć natki pietruszki, która ma więcej witaminy C niż cytrusy! Warto ją spożywać na przykład w formie zielonego koktajlu. W czasie grypy nie powinniśmy się forsować, warto dużo odpoczywać pod kocem, jednak koniecznie trzeba dbać o regularne wietrzenie pomieszczenia. Na odporność dobrze wpływa też dużo snu. Dziecku choremu na grypę możemy podawać też naturalne napary poprawiające odporność, na przykład z kwiatu lipy.