Najnowsze artykuły

100 dni płaczu. Kolka u noworodka i...

Choć kolka nie jest chorobą tylko tak zwanym zaburzeniem rozwojowym, jest jedną z przypadłości, które są wyjątkowo trudne dla młodych rodziców i dla...

Czytaj Więcej

7 sposobów na wzmocnienie odporności przedszkolaka

Moje dziecko ciągle choruje – często można to usłyszeć od rodziców przedszkolaków. Niektórzy przekonują, że tak musi być i maluch musi „swoje odchorować”, żeby wyrobić sobie odporność. Jednak to nieprawda, że dzieci są skazane na infekcje. Jeśli zadbamy o odporność maluchów, liczba chorób znacząco zmaleje.

Dlaczego przedszkolaki tak często chorują? Istotnie jedną z przyczyn jest to, że zetknięcie się z innymi dziećmi i funkcjonowanie w grupie sprzyja rozprzestrzenianiu się infekcji, a dla części przedszkolaków pobyt w placówce jest pierwszym takim narażeniem na atak bakterii i wirusów. Drugą przyczyną jest prawdopodobnie stres – rozłąka z rodzicami, nowy tryb życia, to wszystko może malucha stresować, a stres znacząco wpływa na spadek odporności.
Dlatego w przypadku przedszkolaków szczególnie ważne jest, by dbać o taki tryb życia, który sprzyja budowaniu odporności. Co najlepiej wpływa na odporność dla dzieci? Oto siedem sposobów na to, by uodpornić organizm małego dziecka i zminimalizować ryzyko infekcji.

Zdrowa dieta
To, co jemy, ma niebagatelny wpływ na odporność. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że tylko silny i dobrze odżywiony organizm może skutecznie bronić się przed wirusami. Dodatkowo odpowiednia dieta wzmacnia florę bakteryjną jelit, a to jeden z najważniejszych czynników wpływających na odporność ludzkiego organizmu. Jaka powinna być dieta dziecka? Należy stawiać na produkty pełnoziarniste i mało przetworzone, bardzo cennym produktem są kasze, orzechy, pestki, ale też warzywa. W przypadku owoców zachowajmy umiar, bo choć zawierają witaminy, mają też sposób cukru, którego ilość w diecie dziecka powinna być jak najmniejsza. Na talerzu malucha jak najczęściej powinny znajdować się kiszonki, a także kefir czy maślanka, bo to naturalne probiotyki, które wzmacniają florę bakteryjną. Sięgajmy też po produkty o działaniu odkażającym, takie jak miód czy czosnek oraz po „bomby witaminowe”: natkę pietruszki, cytrynę, jarmuż. W diecie przedszkolaka ważne są też zdrowe tłuszcze – nieprzypadkowo kiedyś podawano dzieciom tran, jednak możemy go śmiało zastąpić olejami, na przykład olejem lnianym czy oliwą.

Odpowiednie ubrania
Wielu rodziców popełnia błąd i ubiera dzieci za ciepło, co sprzyja spoceniu, wychłodzeniu organizmu i infekcji. Pamiętajmy, że dzieci nie powinny być ubrane cieplej, niż my – a nawet więcej, warto ubierać je lżej, jeśli są w ciągłym ruchu, na przykład na placu zabaw. Stawiajmy na naturalne tkaniny: wełna czy bawełna w kilku warstwach, których liczbę dostosowujemy do temperatury. Ciepła czapka też nie jest niezbędna przy temperaturze plus 12 stopni…
Ruch na powietrzu
Nie ma złej pogody, są niedopasowane ubrania… W myśl tej zasady wychodźmy z dzieckiem codziennie, a aktywności na powietrzu niech staną się naszym nawykiem. Wystarczy zaopatrzyć się w odzież wodoodporną i dobrej jakości obuwie, by dziecko mogło szaleć na dworze też w błocie czy deszczu. Ruch i obcowanie z różnym i temperaturami działają znakomicie na odporność przedszkolaka.

Hartowanie
A może iść o krok dalej? Bieganie boso po śniegu? Wbrew powszechnym opiniom to świetny sposób na odporność, pod warunkiem, że przygotowujemy się do tego stopniowo, a po pierwszej króciutkiej przebieżce dzieci szybko wrócą do pomieszczenia, by się osuszyć i rozgrzać. Warto też pamiętać o świetnym wpływie na odporność chłodnych natrysków.

Zdrowy sen
Niewyspanie sprzyja spadkowi odporności. Dbajmy o to, by nasze dzieci spały wystarczająco długo, ale też głęboko – wymaga to zapewnienia odpowiednich warunków, w tym zaciemnienia, usunięcia elektroniki z sypialni dziecka, a także zadbania o odpowiednio niską temperaturę i dopływ świeżego powietrza.
Zdrowe emocje

Wiemy już, że stres obniża odporność. Dlatego zadbajmy o to, by dziecko miało jak najbardziej stabilne środowisko – o zmianach uprzedzajmy, dajmy się dziecku przygotować. Traktujmy malucha z uwagą i łagodnością, uczmy rozpoznawania i wyrażania emocji. To wszystko minimalizuje poziom stresu, co przekłada się na poprawę odporności na infekcje.

Suplementy diety
Czy warto podawać suplementy diety na odporność dla dzieci? Najlepsze efekty daje suplementacja probiotyków, szczególnie gdy trwa sezon na infekcje wirusowe. Probiotyki Biogaia są rekomendowane już od pierwszych dni życia. Kropelki Biogaia śmiało możemy podać noworodkowi. Biogaia ProTectis Baby to świetny suplement diety na odporność na dzieci.