Najnowsze artykuły

100 dni płaczu. Kolka u noworodka i...

Choć kolka nie jest chorobą tylko tak zwanym zaburzeniem rozwojowym, jest jedną z przypadłości, które są wyjątkowo trudne dla młodych rodziców i dla...

Czytaj Więcej

Zdrowy maluch. Jak budować odporność dziecka?

Małe dzieci często chorują. Ich niedojrzały jeszcze układ immunologiczny jest podatny na infekcje wirusowe bakteryjne. Jednak nie musimy czekać założonymi rękoma, aż system odpornościowy dziecka sam się rozwinie. Warto wiedzieć, co najlepiej działa na odporność dla dzieci i jakie sposoby wdrażać każdego dnia, by dziecko było zdrowe.
Są dzieci, które chorują ciągle, a są takie, których żadne infekcje się nie imają. Od czego to zależy? Odporność częściowo jest wrodzona, zdarzają się też choroby, które sprawiają, że system immunologiczny nie działa prawidłowo. Dlatego ciągłe infekcje wirusowe i choroby warto skonsultować z pediatrą i poprosić o badania, które pozwolą określić, czy z układem odpornościowym dziecka wszystko jest w porządku. Od razu warto też wdrożyć domowe sposoby. Co najlepiej działa na odporność dla dzieci?

Karmienie piersią uważane jest za jeden z czynników, które mają duży wpływ na odporność u dzieci. Współczesne rekomendacje mówią o karmieniu wyłącznie mlekiem matki przez pierwsze sześć miesięcy życia dziecka oraz kontynuację karmienia (poza posiłkami stałymi) do ukończenia dwóch lat lub dłużej.

Odpowiednia dieta także jest bardzo ważna. Jak wzmocnić odporność dzięki zawartości talerza? W diecie dziecka powinny dominować naturalne i nieprzetworzone produkty. W każdym posiłku powinny znaleźć się warzywa, dieta powinna być bogata w kasze, pełnoziarniste pieczywo, należy codziennie sięgać po owoce. Duży wpływ na odporność mają też kiszonki oraz kefiry i jogurty – to naturalne probiotyki, które wzmacniają florę bakteryjną – od poziomu flory bakteryjnej zależy w dużej mierze odporność organizmu na infekcje wirusowe.

Aktywność fizyczna ma ogromny wpływ na odporność. Dziecko powinno jak najwięcej ruszać się każdego dnia, bardzo ważne jest, by był to ruch na powietrzu. Pamiętajmy, że rzadko kiedy aura nie pozwala na wyjście: wichura, zamieć śnieżna czy burza powinny skłaniać do pozostania w domu, ale niskie temperatury, lekki wiatr czy deszcz nie są przeszkodą. Ważne, by dziecko miało odpowiednie ubrania także na taką pogodę.

Hartowanie organizmu: najlepsze co możesz zrobić na odporność dla dzieci. Hartowanie to przyzwyczajanie organizmu do zmiennych temperatur, co sprzyja termoregulacji. Wychodzenie w każdą pogodę jest właśnie hartowaniem, warto też wprowadzić zwyczaj naprzemiennych natrysków ciepłą i chłodną wodą – na początku różnica temperatur nie powinna być duża, by dziecko stopniowo przyzwyczajało się do tych zmian.

Dużo snu i mało stresu. Niedobór snu bardzo szybko powoduje spadek odporności organizmu, kiedy się nie wysypiamy jesteśmy bardziej narażeni na infekcje wirusowe. Należy wiec dbać o to, by dziecko spało odpowiednio dużo. Pomoże ograniczenie użytkowania elektroniki i zadbanie o stała godzinę kładzenia się do łóżka. Ważne, by w sypialni dziecka było chłodno, idealnie, jeśli jest dopływ świeżego powietrza. Także stres obniża odporność dziecka, dlatego warto uczyć malucha radzenia sobie z emocjami, rozumienia ich, wyrażania…

Jak wzmocnić odporność suplementami diety? W aptekach znajdziemy bogaty wybór suplementów diety na odporność dla dzieci. Zamiast witamin lepiej jednak wybrać probiotyki, takie jak krople Biogaia. Probiotyki Biogaia rekomendowane są już od pierwszych dni życia dziecka, wzmacniają one mikroflorę organizmu i wspierają jego niedojrzały układ pokarmowy, a pamiętajmy, że zdrowe jelita to wysoka odporność organizmu. Kropelki Biogaia warto suplementować szczególnie w okresie, gdy wzmożone są choroby wirusowe, a więc od jesieni do wiosny. Probiotyk Biogaia jest też dobrym sposobem na wzmocnienie flory bakteryjnej podczas kuracji antybiotykiem i po niej, by odbudować poziom dobroczynnych bakterii w organizmie.