Najnowsze artykuły

Co robić, kiedy dziecko ma biegunkę?

Biegunki u dzieci zdarzają się często. Wrażliwy i wciąż dojrzewający układ pokarmowy może tak reagować na wiele czynników, także niska odporność...

Czytaj Więcej

Jaka dieta jest przyjazna dla jelit małego dziecka?

Układ pokarmowy małego dziecka nie jest jeszcze w pełni dojrzały. Wciąż jest bardzo wrażliwy i wymaga szczególnej troski. Dlatego ważne jest, żeby odpowiednio zaprojektować dietę malucha. Jaka dieta będzie przyjazna dla jego jelit?
Na czym polega niedojrzałość układu pokarmowego u małego dziecka? Przede wszystkim na niewykształconej jeszcze w pełni florze bakteryjnej. Dodatkowo jelita nie mają też od początku w pełni wykształconej tak zwanej bariery jelitowej – dojrzałe jelita są nieprzepuszczalne, dzięki czemu toksyny i bakterie nie zakażają organizmu. Także wydzielanie hormonów jelitowych potrzebuje czasu, by się unormować. Motoryka jelitowa – kolejny element istotny dla pracy układu pokarmowego – tez potrzebuje czasu, by osiągnąć perfekcję. To wszystko sprawia, że jelita małego dziecka wymagają szczególnej troski. Jak o nie dbać właściwą dietą?

Pierwsze sześć miesięcy
Rekomendacje Światowej Organizacji Zdrowia mówią, że przez pierwsze sześć miesięcy dziecko powinno być karmione wyłącznie mlekiem. Może to być mleko matki lub mleko modyfikowane – nie wolno podawać mleka krowiego, koziego czy mlek roślinnych. Wyłącznie oznacza, że nie dopajamy dziecka wodą, nie podajemy mu herbatek, ani kaszek. Nie dotyczy to oczywiście leków czy suplementów, których podanie nie jest tożsame z wprowadzaniem nowego pożywienia.

Po szóstym miesiącu – rozszerzanie diety
Gdy dziecko ukończy sześć miesięcy, prawdopodobnie jest już gotowe na rozpoczęcie swojej przygody w świecie smaków i rozpoczynamy etap rozszerzania diety. Na tym etapie dziecko poznaje smaki i powoli uczy się najadania innymi pokarmami niż mleko – przy czym mleko nadal stanowi podstawę jego żywienia. O czym należy pamiętać, wybierając produkty dla malucha? Przede wszystkim – im prościej tym lepiej. Proste, mało przetworzone dania są najlepsze. Warzywa są idealne na start, ale od początku możemy częstować malucha wszystkim, co sami jemy, o ile jemy zdrowo. Już w okolicach pierwszych urodzin dziecko zwykle je chętnie i różnorodnie. Jak powinna wyglądać jego dieta?

Zdrowa dla jelit malucha dieta jest lekkostrawna – potrawy powinny być raczej gotowane, duszone i pieczone niż smażone. Wybierajmy chude mięso (królik jest bardzo zdrowy, z drobiu zdecydowanie indyk, warto tez sięgać po dobrej jakości wołowinę i cielęcinę), do diety włączajmy też tłuste ryby i jajka. W codziennym jadłospisie dziecka ważna rolę odgrywają kasze – to tani, sycący, smaczny i niezwykle zdrowy produkt. Kasza jaglana, gryczana, orkiszowa, jęczmienna – ileż możliwości skomponowania pysznego posiłku! Warto też sięgać po warzywa strączkowe, pestki oraz zdrowe oleje, najlepiej tłoczone na zimno.

Dla wsparcia młode układu trawiennego warto też sięgać po probiotyk dziecięcy Biogaia, który wzmacnia florę bakteryjną i ułatwia trawienie. Jest bezpieczny i można stosować go już od pierwszych dni życia dziecka.

Dieta: ważne nie tylko co jemy, ale też jak
Nie bez znaczenia jest też cała otoczka posiłku. Jelita wyjątkowo źle znoszą stresy i napięcia. Ważne, żeby posiłki z dzieckiem przebiegały w spokojnej, przyjemnej atmosferze. Skupiamy się na jedzeniu – to nie jest czas na włączanie tv czy tabletu oraz zabawę. Dziecka nie powinno się rozpraszać, by więcej zjadło – maluch sam powinien regulować, ile pożywienia przyjmie. Należy pamiętać o zasadzie: rodzic decyduje, kiedy i co ląduje na talerzu dziecka, ono – ile z tego zje. Pozytywna atmosfera przy posiłkach sprzyja tez chęci do próbowania nowych smaków i pozytywnie przekłada się na kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych.