Najnowsze artykuły

Dysbioza jelit u noworodków

Zdrowe jelita to podstawa prawidłowego funkcjonowania organizmu i dobrego samopoczucia. O kondycję przewodu pokarmowego należy dbać od pierwszych dni...

Czytaj Więcej

Probiotyki – co warto o nich wiedzieć?

Jaki wpływ na zdrowie mają probiotyki? Po probiotyki sięgamy coraz częściej i coraz chętniej, nie tylko podczas kuracji antybiotykami. Dlaczego te substancje zyskują takie uznanie wśród sporej rzeszy osób? Przede wszystkim w tym temacie przeprowadza się więcej badań i udowodnia ich skuteczność w odbudowie m.in. przewodu pokarmowego nawet u dzieci. Czy probiotyki staną się lekiem przyszłości? Co powinieneś wiedzieć o tych substancjach? Czy ich stosowanie powoduje skutki uboczne?

 

 

Czym są probiotyki?

Probiotyki w oficjalnej definicji WHO to mikroorganizmy, które mają zdolność do tworzenia kolonii „dobrych” bakterii w ludzkim układzie pokarmowym, wspomagając prawidłowe działanie organizmu. W naturalnej formie występują one w produktach przefermentowanych, np. w kefirze, jogurcie naturalnym, kapuście kiszonej (a nie kwaszonej) czy ogórkach kiszonych (a nie konserwowych). Gdy codzienna dieta obfituje w tego typu produkty i odżywiamy się zdrowo – czyli bez fast foodów, jedzenia przetworzonego, a przede wszystkim cukru i konserwantów, „dobrych” bakterii nie powinno nam brakować. Jednak realnie rzecz biorąc, w codziennej diecie przeciętnego współczesnego człowieka mało jest produktów, które naturalnie są bogate w bakterie probiotyczne, a zdecydowanie więcej takich, które negatywnie wpływają na pracę układu pokarmowego, spowalniają metabolizm i zaburzają pracę jelit. Nieprawidłowa dieta i stres są już wystarczająco negatywnym czynnikiem, a dodając do tego np. terapię antybiotykową lub nieustannie męczące choroby i przeziębienia, szybko staje się jasne, że jelita są wyjałowione, a układ odpornościowy nie nadąża się odbudowywać.

 

 

Różne rodzaje probiotyków

Dlatego suplementacji probiotykami ma ogromną rolę w zachowaniu dobrej kondycji i zdrowego organizmu. Są różne rodzaje probiotyków, jednak te, które najczęściej można dostać w aptece, zawierają w sobie szczepy bakterii kwasu mlekowego Bifidobacterium i Lactobacillus (np. Lactobacillus reuteri), drożdży Saccharomyces cerevisiae ssp boulardi oraz niektórych szczepów bakterii Bacillus i Escherichia. Probiotyków jest znacznie więcej i jeśli chodzi o leczenie specjalistyczne, należy skonsultować się z lekarzem. Nie radzimy także stosować samodzielnie kilku szczepów jednocześnie (o ile nie są celowo połączone przez producenta), ponieważ taka kuracja nie przyniesie efektu, a bakterie zamiast kolonizować jelita, będą się wzajemnie zwalczać. W aptekach można znaleźć także preparaty synbiotyczne, które zawierają w sobie probiotyki i pożywkę przyspieszającą rozwój bakterii, jednak ich stosowanie nie jest uzasadnione dla zdrowego człowieka.

 

 

Właściwości probiotyków dla zdrowia

Na początku zaznaczymy, że obecnie nie potwierdzono żadnych skutków ubocznych wywołanych przez długotrwałe stosowanie probiotyków, co nie oznacza, że to magiczne preparaty, których można używać wedle uznania. Probiotyki stosuje się w konkretnym celu, zapobiegawczo lub łagodząco na uporczywe dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Warto je stosować np. dwa tygodnie przed egzotyczną podróżą, w trakcie oraz dwa tygodnie po – dzięki temu układ pokarmowy szybciej przystosuje się do nieznanej mikroflory i uchroni nas przed zatruciami pokarmowymi (lub znacznie złagodzi objawy). Probiotyki można śmiało stosować właśnie przy problemach związanych z układem pokarmowym – biegunki, wymioty, zatwardzenia, leczenie helicobacter pyroli, grypa żołądkowa, wzdęcia czy zgaga, a nawet łagodzenie objawów alergii pokarmowych (np. alergii na laktozę czy strączki). Poleca się przyjmowanie probiotyków także na problemy z układem rozrodczym i moczowym, nawet, jeśli nie przechodzi się aktualnej kuracji antybiotykami. Probiotyki są też bezpieczne dla dzieci.