Najnowsze artykuły

Nieswoiste zapalenie jelit u dzieci- co to...

Zapalenia nieswoiste, pojawiające się bez istotnej, sprecyzowanej przyczyny, to choroby zapalne jelit, takie jak wrzodziejące zapalenie jelita grubego...

Czytaj Więcej

Co jeść by mieć zdrowe jelita?

Każdy człowiek na pewnym etapie życia doświadczył dolegliwości ze strony układu pokarmowego, takich jak: wzdęcia, biegunki, nudności, bóle brzucha. Przyczyn tego typu dolegliwości może być wiele. Jednak najczęściej głównym winowajcą jest niewłaściwa dieta. 

Jelita to część naszego ciała często niedoceniana, a mająca ogromne znaczenie. Od zdrowia jelit zależy nie tylko sprawność naszego układu pokarmowego, ale też poziom naszej odporności, a nawet… samopoczucie. A na zdrowie jelit największy wpływ ma to, co jemy. 


Dieta na zdrowe jelita – sięgaj po naturalne probiotyki

Jelita zasiedlają liczne gatunki bakterii należące do fizjologicznej flory. Są to tzw. pożyteczne bakterie niezbędne do tego, aby proces trawienia pokarmu zachodził prawidłowo. Zaburzenia funkcjonowania flory bakteryjnej są uważane za główny powód występowania dolegliwości ze strony jelit. Dlatego w codziennej diecie na zdrowe jelita nie powinno zabraknąć naturalnych probiotyków. Popularne w Polsce kiszonki (kiszona kapusta, ogórki) i produkty mleczne poddane fermentacji (jogurty, kefiry) to pokarmy wpływające na prawidłowe funkcjonowanie jelit. Dzięki obecności bakterii kwasu mlekowego, najczęściej z rodzaju Lactobacillus, odpowiadających za proces fermentacji, wpływają korzystnie na jelita.


Zdrowe jelita - co jeść 

Co, poza probiotykami, jeść, aby utrzymać jelita w równowadze i nie dopuścić do wystąpienia poważnych chorób? Przede wszystkim pamiętać należy o błonniku. Produkty zawierające ten ważny składnik powinny znaleźć się w każdej zdrowej diecie. Błonnik jest substancją pochodzenia roślinnego i nie ulega strawieniu, ale wymiata z układu trawiennego resztki pokarmu. Dzięki tej właściwości usprawnia pracę jelit i zapobiega zaparciom. Wpływa również na utrzymanie prawidłowej masy ciała. Niedoborowi błonnika w diecie przypisuje się takie dolegliwości jak: zaparcia, kamicę żółciową, nowotwór jelita grubego. Jak dostarczyć organizmowi odpowiednią dawkę błonnika? Przede wszystkim rośliny, a więc warzywa i owoce oraz zbożowe produkty pełnoziarniste: chleb razowy, kasze, płatki, ryż. Błonnik można również suplementować. Ważne aby go nie przedawkować, bo nadmiar błonnika może wpłynąć na niedostateczne wchłanianie tłuszczów, a co za tym idzie, za mniejszą przyswajalność składników odżywczych z pokarmów. Warto nadmienić, że duża ilość błonnika w diecie nie jest zalecana osobom już chorującym na stany zapalne przewodu pokarmowego, w tym wrzody żołądka i dwunastnicy.
Nie powinniśmy również zapominać o dostarczaniu organizmowi odpowiedniej ilości płynów. Woda ma kluczowe znaczenie w procesie formułowania się kału. Jeśli pijemy za mało, może pojawić się problem zaparć, bo treść pokarmowa, z której powstaje kał jest za mało nawodniona. To bolesna dolegliwość, która może mieć poważne konsekwencje dla naszego zdrowia.


Zioła na zdrowe jelita

Zioła stosowane były w medycynie ludowej od wieków. Współcześnie również docenia się ich dobroczynne działanie. W przypadku problemów z trawieniem zaleca się picie naparów lub herbatek zawierających w składzie koper włoski lub miętę. Koper włoski ma działanie przeciwskurczowe i  przeciwzapalne, dzięki czemu zapobiega wzdęciom, łagodzi biegunki i bóle brzucha. Z kolei mięta usprawnia proces trawienia poprzez zwiększanie produkcji soków żołądkowych.  
Ciężkostrawne dania dobrze jest przyprawić kminkiem lub majerankiem. Zarówno kminek, jak i majeranek działają rozkurczowo na mięśnie gładkie żołądka i jelit. Pomagają przy wielu dolegliwościach układu pokarmowego, np. wzdęciach, odbijaniu,  bólach brzucha, a nawet zaparciach.