Najnowsze artykuły

Nieswoiste zapalenie jelit u dzieci- co to...

Zapalenia nieswoiste, pojawiające się bez istotnej, sprecyzowanej przyczyny, to choroby zapalne jelit, takie jak wrzodziejące zapalenie jelita grubego...

Czytaj Więcej

Jak dbać o odporność dziecka?

Częste infekcje u dzieci spędzają rodzicom sen z powiek. Bywają prawdziwym utrapieniem w okresie żłobkowym lub przedszkolnym. Czy istnieją skuteczne sposoby na podniesienie dziecięcej odporności?
Gdy martwimy się, bo nasza pociecha kolejny raz wróciła z przedszkola z silnym katarem, kaszlem i temperaturą, musimy pamiętać, że układ odpornościowy zdrowego dziecka sprawnie pracuje. Potrzebuje on jednak czasu, żeby dojrzeć i rozwinąć się. Choć nie istnieją  magiczne sposoby na omijanie infekcji, możemy wspomagać naturalny rozwój odporności naszego dziecka.


Jak zwiększyć odporność

Nie wszyscy wiedzą, że odporność powstaje już… w życiu płodowym, po czym aktywnie rozwija się w pierwszych latach. Dzięki wspomaganiu jej właściwą dietą i zdrowym stylem życia możemy dać dziecku bezcenny prezent – zdrowie.
O dietę dziecka należy dbać o już w okresie ciąży. Przyszła mama musi mieć właściwą ilość składników pokarmowych, witamin i minerałów w diecie, i bezwzględnie unikać używek.
Warto karmić dziecko piersią – w pierwszych dniach mleko matki dostarczy mu nie tylko składników odżywczych, ale też i substancji pożytecznych dla układu odpornościowego. Jednym z głównych organów, dzięki którym kształtuje się odporność, są jelita – mleko matki pomaga w skolonizowaniu ich pożyteczną mikroflorą bakteryjną. Po rozszerzeniu diety szczególnie ważne będą mleko i jego przetwory, jajka, tłuste ryby morskie, produkty zbożowe, owoce i warzywa. Lepiej unikać produktów wysoko przetworzonych, zwłaszcza gotowych przekąsek i słodyczy.
Równie ważny jest zdrowy styl życia. Podstawowa zasada to hartowanie – stopniowe przyzwyczajanie do coraz niższych temperatur, aby organizm dziecka nie reagował zbyt silnie na zmiany pogody. Wskazane są spacery przy mniej korzystnej aurze, ale należy zadbać o odpowiednie, najlepiej warstwowe ubranie naszej pociechy. Nie powinniśmy też zapominać o regularnym wietrzeniu pomieszczeń. I wreszcie drugi, najbardziej atrakcyjny dla dzieci element zdrowego stylu życia – ruch na świeżym powietrzu! Może to być wyprawa piesza lub rowerowa, szaleństwa na placu zabaw, regularne uprawianie sportu – liczy się codzienna dawka aktywności.


Leki na odporność dzieci

Czasami dziecko przechodzi tak dużo infekcji, że warto rozważyć wspomaganie jego odporności preparatami z apteki. Najważniejszy jest rozsądek w doborze odpowiednich leków lub suplementów i zasięgnięcie porady lekarza. Nie wolno też stymulować odporności bez przerwy, ani u dzieci, ani u dorosłych.
Pożyteczne są np. probiotyki, wyciągi ziołowe w syropach (szczególnie korzystne działanie ma czarny bez, aloes, dzika róża), substancje syntetyczne (np. inozyna, beta-glukan) i witaminy. Jeśli dziecko często i poważnie choruje, lekarz może przepisać szczepionkę odpornościową, w której znajdują się niewielkie ilości szczepów bakterii powodujących najczęstsze infekcje dróg oddechowych. 


Witaminy na odporność dzieci

Najlepszym źródłem łatwo przyswajalnych witamin jest oczywiście żywność. Urozmaicona, zdrowa dieta, bogata w kolorowe warzywa i owoce, dostarcza dziecku wszystkiego, czego mu potrzeba. W czasie infekcji warto zapewnić dodatkowe źródła witaminy C – w postaci domowych soków z malin, dzikiej róży, czarnego bzu, które będą działać też nawadniająco i przeciwgorączkowo. 
Równie ważna dla naszej odporności jest witamina D, którą wszyscy powinni uzupełniać w naszej strefie klimatycznej. Doskonałym jej źródłem jest tran lub podobne preparaty, wzbogacone w pożyteczne dla rozwoju kwasy Omega-3.
W okresie po infekcji można też uzupełnić dietę dziecka o preparaty wielowitaminowe.