Najnowsze artykuły

Dysbioza jelit u noworodków

Zdrowe jelita to podstawa prawidłowego funkcjonowania organizmu i dobrego samopoczucia. O kondycję przewodu pokarmowego należy dbać od pierwszych dni...

Czytaj Więcej

Warzywa i owoce - dlaczego są tak ważne w diuecie malucha?

O co najczęściej pytają rodzice maluchów, które wchodzą właśnie w etap rozszerzania diety? Jak sprawić, by dziecko polubiło owoce i warzywa. To bardzo ważne, bo są to składniki szalenie istotne w diecie nie tylko malucha, ale też starszych dzieci. Dlaczego?

Czy wiecie, że zaledwie dziesięć procent dzieci zjada wystarczająco dużo warzyw każdego dnia? To nie są optymistyczne statystyki… Trzydzieści procent dzieci je za mało owoców. Dlaczego tak się dzieje? Często to efekt złych nawyków żywieniowych samych rodziców – jeśli my nie jemy warzyw i owoców, dziecko też nie będzie po nie sięgać. Dodatkowo warzywa często uważane są za mało smaczne i rodzice z góry zakładają, że brukselka, szpinak czy kapusta nie będą dziecku smakowały. A to spory błąd!

Dlaczego dzieci powinny jeść warzywa i owoce?
Uaktualniona piramida zdrowego żywienia stawia warzywa i owoce zdecydowanie wyżej, niż wcześniej obowiązujące zalecenia. Dziś sugeruje się, by w diecie dziecka, które ma już ukończony pierwszy rok życia każdego dnia pojawiało się pięć porcji warzyw oraz cztery porcje owoców. A porcję uważa się na przykład jednego pomidora, ogórek czy paprykę lub szklankę surówki – to w przypadku dorosłych. Należy pamiętać, że dzieci mają mniejsze żołądki, dlatego porcja także będzie mniejsza. Jeśli dziecko zje na przykład pół pomidora czy jedną trzecią ogórka to dobrze. U najmłodszych dzieci ważne jest, by po prostu warzywa pojawiały się przy każdym posiłku i żeby były to propozycje jak najbardziej urozmaicone.

Dlaczego jest to tak istotne?
Warzywa mają bardzo wysoką zawartość witamin i składników odżywczych. Są ich najcenniejszym źródłem. Poza tym zawierają przeciwutleniacze. Nie bez znaczenia jest też fakt, że warzywa są bogate w błonnik, co poprawia trawienie. To szczególnie ważne u małych dzieci, których niedojrzały jeszcze układ pokarmowy często nie działa prawidłowo. Bogata w warzywa dieta pomoże poradzić sobie z problemem zaparć u malucha. Poza tym jedzenie warzyw sprawia, że jesteśmy najedzenie, nie pochłaniając przy tym nadmiaru pustych kalorii, jest to wiec nawyk, który sprzyja utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Dzięki temu warzywa może zjadać niemal bez ograniczeń – wiele z nich zawiera dużo wody, trudno więc się nimi przejeść.


Nieco inaczej wygląda to w przypadku owoców. Choć także są bardzo ważne w diecie dziecka i zawierają dużo ważnych witamin, jednocześnie mają też wysoką zwartość fruktozy. Dlatego należy ograniczyć się do czterech porcji owoców w ciągu dnia – ich nadmiar nie jest wcale korzystny dla organizmu. Warto też pamiętać, że dzieci mają naturalną preferencję słodkiego smaku, dlatego na początku rozszerzania diety lepiej zacząć od warzyw, żeby oswoić dziecko z „trudniejszymi” smakami, zanim podamy na przykład banana, którego słodycz i konsystencja są dla dzieci bardzo zachęcające.

Wprowadzając warzywa i owoce do diety dziecka warto też pamiętać, że świeżo wyciskane soki, choć niewątpliwie zdrowsze od tych z koncentratów, nie zastępują jedzenia całych warzyw i owoców. W sokach nie ma tyle błonnika, jest za to bardzo dużo cukru. Soki oraz musy i przeciery należy więc dozować maluchom ostrożnie – oczywiście nie ma przeszkód, by od czasu do czasu pojawiały się w ich jadłospisie, natomiast jeśli chodzi o napoje to głównym powinna być woda. Warto pamiętać, że szklanka soku nie jest po prostu napojem – należy ją liczyć jako przekąskę ze względu na wartość kaloryczną, odżywczą i zawartość cukru. Dotyczy to także popularnych saszetek z przecierami.